Raport widoczności reklam

Nowy raport widoczności reklam wskaże obraźliwe reklamy w witrynie

Google poinformowało o wprowadzeniu w nowego raportu widoczności reklam, który ma za zadanie wskazywać reklamy naruszające standardy dobrych reklam lub wprowadzające w błąd użytkowników. Stworzenie wspomnianego raportu jest częścią większej inicjatywy chcącej poprawić jakość reklam w internecie.

Jak informuje Google na swoim blogu, dołączyli oni do Koalicji Na Rzecz Lepszych Reklam. Grupa ta zajmująca się ulepszaniem reklam on-line stworzyła dokument wyznaczający Standardy Lepszych Reklam oraz wskazówki w jaki sposób twórcy mogą poprawić reklamy, aby były one „przyjazne” dla użytkowników. Przypomnijmy, że Google wytoczyło walkę ze zbyt dużymi czy uciążliwymi reklamami typu pop-up i od pewnego czasu negatywnie wpływają one na pozycjonowanie stron i ranking w wyszukiwarce.

Nowy raport widoczności dostępny jest w Google Search Console, w zakładce Narzędzia internetowe. Wskaże on reklamy naruszające Standardy lepszych reklam, czyli naruszające „zbiór uwag na temat reklam oraz sposobów ich wyświetlania, które w branży uchodzą za szczególnie uciążliwe dla użytkowników.” jak również reklamy wprowadzające użytkownika w błąd i powodujące nadużycia. Jeżeli Twoja strona www zawiera tego typu materiały, raport na temat widoczności wskaże wówczas problemy, które powinieneś rozwiązać.

Po usunięciu nieakceptowalnych reklam i problematycznych elementów, można poprosić o ponowne sprawdzenie witryny.

Warto również wspomnieć, że inicjatywa ta będzie wspierana także przez Google Chrome. Planowane jest, aby od 2018 roku Google Chrome blokowało reklamy na stronach, które są niezgodne ze Standardami lepszych reklam.

Historyczne kolumny Wyniku Jakości w AdWords

Google AdWords udostępnia reklamodawcom pewną nowość – obecnie mogą oni korzystać z historycznych danych Wyniku Jakości. Analiza tego wskaźnika pozwala na ulepszenie swoich reklam pod kątem skuteczności, dlatego dostarczenie nowych danych w tym zakresie może przydać się wszystkim reklamodawcom.

Czym jest Wynik Jakości?

Wynik Jakości świadczy o skuteczności reklamy i pozwala na oszacowanie jej jakości. O jego wartości decydują trzy składniki – przewidywalny współczynnik klikalności (CTR), trafność reklamy i jakość strony docelowej i na tej podstawie można ocenić, czy reklama faktycznie pasuje do zapytań użytkowników.

Wynik Jakości – ocenianie użyteczności reklamy

Wartość Wyniku Jakości używany jest również do określenia tzw. rankingu reklamy.

Dostęp do historycznych danych i inne zmiany

Google ogłosił wprowadzenie kilku poprawek związanych z Wynikiem Jakości i jedną z nich jest możliwość wyodrębnienia trzech czynników, o których wspominaliśmy wyżej w zupełnie osobnych kolumnach, co ułatwia zapoznanie się z nimi. Dla reklamodawców szczególnie istotna może być inna zmiana, a dokładniej wprowadzenie historycznych danych związanych z Wynikiem Jakości i jego składnikami. W końcu analiza skuteczności reklam może być pełniejsza, gdy możemy przeanalizować jak dane kształtowały się wcześniej, co wpłynęło na ich pogorszenie, bądź poprawę i z tego względu Google zdecydowało się na wprowadzenie zmian. Dostępne będą 4 kolumny (wszystkie z danymi historycznymi):

  • Wynik Jakości,
  • ocena jakości strony docelowej,
  • przewidywany CTR,
  • trafność reklamy.

W kolumnach dostępne są dane zawierające ostatni znany wynik z wybranego zakresu dat. Warto zaznaczyć, że dane historyczne nie będą dostępne przed 22 stycznia 2016 r. Więcej informacji dostępnych jest w tym miejscu.

Nowe rozszerzenia lokalizacji w reklamach displayowych

Google dostarcza nowych możliwości i rozwija reklamy displayowe – właśnie wprowadzono nowy format rozszerzeń lokalizacji, który może wpłynąć na większą skuteczność i atrakcyjność reklamy.

Wykorzystywanie rozszerzeń w reklamach to skuteczne rozwiązanie – dostarczają one użytkownikom dodatkowej, cennej wiedzy o firmie i mogą zachęcić ich do skorzystania z jej usług. Istnieje wiele rozszerzeń, przykładowo rozszerzenia połączeń, opinii, czy właśnie wspomniane rozszerzenie lokalizacji, które Google udostępniło w nowym formacie dla reklam w sieci reklamowej, co może być bardzo przydatne dla biznesów lokalnych.

Czym są rozszerzenia lokalizacji?

Ten rodzaj rozszerzenia pomaga użytkownikom łatwo znaleźć daną firmę, gdyż reklamy wyświetlają się na mapie, zawierają adres i odległość użytkownika od firmy. Obecnie ta możliwość dostępna jest również w sieci reklamowej, gdzie reklamy będą zawierać informacje takie jak: zdjęcia, czy godziny pracy firmy. Przykładowo, gdy sprzedawca butów chciałby promować swój sklep i dotrzeć do odpowiednich odbiorców jednocześnie zachęcając ich do wizyty w sklepie, wystarczy uruchomienie wspomnianego rozszerzenia. Wtedy reklamy oparte na lokalizacji wyświetlą się użytkownikom np. na stronach należących do sieci reklamowej, co może nakłonić ich do wizyty w sklepie stacjonarnym.

Testy wychodzą pozytywnie – okazuje się, że reklamy z rozszerzeniami uzyskują wyższą klikalność, a aż 60% użytkowników klika w rozszerzenie związane z lokalizacją i informacjami o sklepie.

Pożegnanie ze standardowymi reklamami AdWords

Przyszedł czas na rozszerzone reklamy AdWords! Dokładnie od 31 stycznia nie będzie możliwe tworzenie standardowych reklam, na rzecz rozszerzonych.

Google postawiło na dłuższe reklamy tekstowe – to ukłon w stronę reklamodawców, którzy otrzymają więcej miejsca na tekst, mogą zatem przekazać więcej informacji i zadbać o swój przekaz marketingowy. Nowość powstała również pod kątem urządzeń mobilnych – reklamy są teraz odpowiednio zoptymalizowane, co pozwoli na skuteczne dotarcie do użytkowników mobilnych.

Nowe reklamy mają zwiększony limit znaków – posiadają dodatkowe pole nagłówka (dostępne są dwa pola zamiast jednego), a dwie linie tekstu zostały połączone w jedno pole (łącznie 80 znaków).

Reklamy zostały wdrożone wcześniej, jednak teraz następuje całkowite przejście na format rozszerzony i Google informuje, że od 31 stycznia 2017 roku nie będzie można tworzyć ani edytować standardowych reklam. Istniejące reklamy w wersji standardowej będą nadal wyświetlać się po 31 stycznia. Więcej informacji dostępnych jest Centrum Pomocy Google.