Indeksacja w Google

Mobile-first indexing: jak indeksowane będą strony AMP?

W październiku Google poinformowało o planowanym wprowadzeniu nowego indeksu mobilnego „najpierw mobile”, za sprawą którego pozycje strony w SERPach ustalane będą na podstawie zawartości stron mobilnych.

Ostatnio na blogu Google można było przeczytać więcej informacji na ten temat a także poznać wskazówki jak przygotować się na nowy indeks. Po tym wpisie pojawiło się wiele wątpliwości dotyczących tego jak mobile-first indexing wpłynie na strony, które mają tradycyjną wersję desktopową, a jako przyjazną mobilnie wykorzystują stronę AMP. Która wówczas strona będzie brana pod uwagę przy jej ocenie i rankingowaniu?

Google wyjaśniło, że jeżeli strona AMP jest jedyną wersją mobilną strony, wówczas Google będzie nadal brało pod uwagę wersję desktopową podczas indeksowania.

Jeżeli zaś jedyną stroną jaką posiada witryna jest strona AMP (bez tradycyjnej wersji desktopowej oraz wersji mobile czy responsywnej), wówczas Google będzie brało pod uwagę wersję AMP strony podczas indeksowania.

Na razie nie zaobserwowano istotnych zmian w wyniku prowadzonych eksperymentów z nowym indeksem mobilnym, ale z pewnością pozycjonowanie stron www czekają nieuchronne zmiany. Jakie? Czekamy z niecierpliwością na nowe wiadomości.

Google przebudowuje algorytm Page Speed dla mobile

Wraz z ogłoszeniem powstania mobile first index pojawiło się wiele wątpliwości odnośnie czynników rankingowych. Jedną z nich było to czy prędkość strony będzie miała wpływ na ranking w indeksie mobile first. Ostatecznie Google potwierdziło, że będzie to czynnik rankingowy. #wiemyjak

Obecnie szybkość strony mierzona jest na podstawie jej wersji desktopowej. Jeśli jednak ma być to czynnik rankingowy w nowym indeksie mobilnym, wymaga on przebudowania, tak aby szybkość strony mierzona była na podstawie wersji mobilnej. Chyba już zdążyliśmy przywyknąć, że pozycjonowanie stron www i zmiana algorytmów idą w parze.

O tym, że Google podjęło w tym celu kroki poinformował Gary Ilyes, przyznając że opracowują algorytm, który będzie brał pod uwagę prędkość strony mobilnej.

Garry po raz kolejny podkreślił, że o wszelkich zmianach przed wprowadzeniem mobilnego indeksu w 2018 roku będą na bieżąco informować, tak aby każdy mógł się odpowiednio przygotować.

Co crawl budget oznacza dla Googlebotów? Definicja Google

Na blogu Google dla webmasterów pojawił się ciekawy i obowiązkowy dla wszystkich osób, którym pozycjonowanie stron i SEO nie są obce, wpis dotyczący crawl budget, czyli budżetu indeksowania.

Kilka tygodni temu podczas hangoutu John Mueller odniósł się do błędnego definiowania budżetu indeksowania szczególnie wśród SEOwców i webmasterów. Obiecał na ten temat oddzielny artykuł i obietnica została spełniona.

Google w artykule przede wszystkim podkreśla, że nie ma jednoznacznej definicji crawl budget. Na definicje tą składa się wiele różnych czynników, które starają się uporządkować i wyjaśnić we wpisie.

Crawl budget, czyli budżet indeksowania witryny to inaczej określenie tego, w jaki sposób indeksujące roboty Google działają na stronach. Jednymi z ważniejszych pojęć definiujących crawl budget są: crawl rate limit (częstotliwość indeksowania) i crawl demand (żądanie indeksowania witryny).

W przypadku podstron, które zazwyczaj są indeksowane w krótkim czasie od ich publikacji, webmasterzy nie muszą się martwić o coś takiego jak crawl budget. Podobnie jeśli strona ma mniej niż kilka tysięcy URLi, indeksowanie powinno również przebiegać sprawnie.

Crawl rate limit

Googleboty starają się zaindeksować jak największe liczby stron w witrynie podczas każdych odwiedzin, jednocześnie bez obciążania serwera, aby ich praca nie miała negatywnego wpływu na doświadczenia użytkowników odwiedzających witrynę. Crawl rate limit odnosi się do częstotliwości indeksowania danej witryny i za jego pomocą można ograniczyć maksymalną częstotliwość indeksowania strony.

Google określa optymalną częstotliwość indeksowania witryny na podstawie zaawansowanych algorytmów. Czynnikami, które mogą wpływać na zwiększenie lub zmniejszenie tej częstotliwości są:

Crawl health – jeżeli strona odpowiada szybko, częstotliwość indeksowania idzie w górę. Analogicznie, jeżeli strona wolno się wczytuje lub też strony zwracają błędy, częstotliwość indeksowania przez Googleboty spada.

Limity ustawione w Google Search Console – częstotliwość indeksowania można także ustawić w GSC. Należy pamiętać, że ustawienie wyższych limitów nie zwiększy automatycznie indeksowania.

Crawl demand

Aby wpłynąć na indeksowanie naszej witryny, powinniśmy przekazać Googlebotom, że nasza strona tego wymaga. Są dwa czynniki, które na to wpływają:

  • Popularność -popularne strony są indeksowane znacznie częściej, aby indeks zawierał ich aktualne wersje.
  • Aktualność danych – Google częściej będzie indeksowało strony, w których adresach zachodzą jakieś zmiany, co również wiąże się z potrzebą aktualizacji indeksu.

Podsumowując, częstotliwość indeksowania i żądanie indeksowania określają budżet indeksowania, który można w skrócie zdefiniować jako liczbę URL które Googlebot może i chce zaindeksować.

Czynnik wpływające na budżet indeksowania witryny

Według analiz Google, posiadanie wielu podstron niskiej jakości negatywnie wpływa na crawl budget. W szczególności odnosi się to do witryn i podstron, na których występują poniższe elementy, wymienione w kolejności ich znaczenia:

  • Nawigacja fasetowa i identyfikatory sesji,
  • Duplikacja treści on-site,
  • Błędy miękkie na podstronach,
  • Shakowane podstrony,
  • Ogromne ilości podstron,
  • Niskiej jakości, spamowe treści.

Google w artykule podkreśla także, że szybkość indeksowania nie jest czynnikiem rankingowym i nie musi prowadzić do lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Google Search Console: różnice w raporcie linków dla małych i dużych stron

Google często podkreśla, że linki do witryny pokazywane w Google Serach Console mogą nie stanowić pełnej listy i zawierać tylko te najbardziej istotne linki do witryny i najpopularniejsze źródła linków.

Ostatnio jednak John Mueller zdradził ciekawostkę odnośnie różnicy pomiędzy małymi a dużymi stronami i prezentowanymi dla nich linkami w raporcie Google Search Console.

John powiedział, że nie mają ścisłych wytycznych dotyczących tego jakie linki pokazują w raporcie a jakich nie. Zazwyczaj jest to przykładowa lista. Dla mniejszych stron bardziej prawdopodobne będzie wyświetlenie pełnej listy, zaś dla bardzo rozbudowanych stron zdecydowanie będzie to próbka, w której zostaną przedstawione najbardziej istotne linki prowadzące do witryny. #wiemyjak

Zapytano również Johna o wyjaśnienie kryteriów na podstawie których kwalifikują strony jako małe lub duże, jednak nie podał on konkretów. W odpowiedzi mogliśmy usłyszeć, że nie jest mu znana granica takiego rozdzielenia, ale z pewnością jest związana z ograniczoną pamięcią przechowywania tych linków w Google Search Console, dlatego wyświetlane są tylko te najbardziej istotne.

Wolno ładujące się strony oznaczone jako nieprzyjazne mobilnie

W ostatnim hangoucie dla webmasterów John Mueller powiedział, że wolno ładujące się strony mogą zostać uznane i oznaczone jako nieprzyjazne mobilnie.

Barry Schwarz z SE Roundtable w jednym z ostatnich wpisów poinformował o pojawiającej się przy jego stronie w wynikach wyszukiwania etykiecie, mówiącej o tym, że strona ta nie jest przyjazna mobilnie. Próbował dociec dlaczego owa informacja się pojawia, bowiem jak twierdzi autor, strona SE Roundtable jest przystosowana do urządzeń mobilnych. #wiemyjak

John wyjaśnia wątpliwości

W swojej wypowiedzi John Mueller oznajmił, że nawet jeśli strona jest technicznie przystosowana do urządzeń mobilnych, ale suma punktów w teście jej prędkość ładowania jest niewielka – na tej podstawie może zostać uznana za nie w pełni dobrą jakościowo stronę mobilną:

There’s one aspect there that does sometimes play a role there in that if you look at things like PageSpeed insights. That we will put together a mobile score for page and if website is technically mobile-friendly in that the UI kind of works on mobile but it really has really bad PageSpeed insights scores then that’s something where we might also think that this probably isn’t a good mobile page.

Podobno wyżej wspomniana strona została uznana za nieprzyjazną mobilnie właśnie ze względu na niewystarczającą ilość punktów w teście ładowania strony, choć jak twierdzi Barry Schwarz jest ona odpowiednia.

Nawet jeśli narzędzia do testów pokazują, że strona jest przystosowana mobilnie, ale punktacja przyznana w narzędziu PageSpeed Insights (https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/) jest niewystarczająca, nasza strona może otrzymać etykietę nieprzyjaznej mobilnie. Z związku z nowym indeksem mobilnym otrzymanie takiego oznaczenia może zdecydowanie utrudnić pozycjonowanie stron www.