Google dla aplikacji mobilnych

Google wprowadza test optymalizacji mobilnej API

Google robi kolejny krok w promocji stron przyjaznych mobilnie. Na swoim blogu dla webmasterów poinformowali, że od teraz test optymalizacji mobilnej dostępny jest przez API (interfejs programowania aplikacji) #wiemyjak

Google wprowadziło narzędzie do testowania optymalizacji mobilnej jako szybki i prosty sposób dla właścicieli stron na sprawdzenie, czy witryna spełnia kryteria określone przez Google jako przyjazne mobilnie. Aby wykonać ten test należy po przejściu na stronę narzędzia wpisać swój adres w pole wyszukiwania, a następnie uzyskamy wyniki.

Narzędzie to pozwala szybko i łatwo sprawdzić w sposób ręczny pojedyncze strony czy są dostosowane do urządzeń mobilnych, zaś wprowadzając interfejs API Google umożliwia webmasterom zintegrowanie narzędzia z automatycznym oprogramowaniem. Między innymi można to wykorzystać w celu automatycznego śledzenia konkretnych podstron w danej witrynie, aby uniknąć przypadkowych zmian, które mogłyby wpłynąć na nieprzystosowanie strony na przykład do małych ekranów. Poznaj test optymalizacji mobilnej API (https://developers.google.com/webmaster-tools/search-console-api/).

Wprowadzony interfejs API to proste rozwiązanie umożliwiające tworzenie własnych narzędzi w celu sprawdzenia poziomu dostosowania strony do telefonów czy tabletów. Dzięki tej metodzie, właściciele witryn będą mogli sprawdzić kilka adresów URL  jednocześnie używając zautomatyzowanych narzędzi. Uruchamia ona wszystkie testy i zwraca te same informacje (również listę zablokowanych adresów URL), tak jak test ręczny.

W ostatnim czasie działania Google podkreślają bardzo mocno istotność posiadania stron przystosowanych mobilnie. Warto śledzić zatem wszelkie wprowadzane nowości i dostosowywać się do nich na bieżąco, dzięki czemu pozycjonowanie stron będzie przebiegać bez znaczących utrudnień i utraty miejsca e rankingu.

Udoskonalenia w AMP: animacje podczas przewijania, analiza video, obsługa elastycznych reklam i inne nowości

Google ogłosiło ostatnio kilka aktualizacji technicznych dotyczących przyspieszonych stron mobilnych AMP.

Przypomnijmy, że AMP to wprowadzona w 2015 roku ogólnodostępna technologia pozwalająca na szybkie renderowanie stron zawierających statyczne treści. Dzięki AMP zawartość strony zostaje dopasowana do możliwości technicznych urządzenia, z którego użytkownik przegląda w danym momencie witrynę.

Przyspieszone mobilne strony AMP mają ułatwić użytkownikom przeglądanie treści na urządzeniach mobilnych i przyspieszyć ich czas ładowania. W połowie roku 2016 standard AMP został wprowadzony dla reklam oraz landing page’y. Według Google posiadanie strony w tej technologii nie jest faworyzowane przez wyszukiwarkę, ale szybszy czas jej ładowania może wpływać pozytywnie na pozycjonowanie i ranking.

Nowe możliwości, jakie zostały wprowadzone w technologii AMP:

  • animacje podczas przewijania: umożliwia uzyskanie efektu paralaksy, subtelny zoom lub zanikanie obrazów, uruchamianie oraz zatrzymywanie animacji,
  • responsywny sidebar: udoskonalenie paska bocznego umożliwia zmianę formatu wyświetlania w oparciu o szerokość okna podglądu. Na przykład użytkownicy mogą mieć przełączalny pasek boczny na mobile, który zmieni się w nagłówek podczas wyświetlania strony na desktopie,
  • wsparcie analityczne video w AMP,
  • udoskonalenie informacji o ID użytkownika, aby umożliwić rozpoznawanie identyfikatorów podczas migracji użytkowników między stronami AMP i bez AMP,
  • obsługa reklam, których rozmiary nie są znane w momencie żądania: umożliwia wydawcom żądanie reklam, których rozmiar nie jest znany. Funkcja ta obecnie jest poddawana otwartym testom alfa.

O wszelkich szczegółach technicznych możecie przeczytać na stronie Google poświęconej AMP: New in AMP: Position observers, fluid ads and improved analytics for video & beyond.

Funkcja pobierania jako Google dla aplikacji mobilnych zostanie wyłączona

Na Google+ pojawiła się informacja o planowanym wyłączeniu funkcji pobierania jako Google dla aplikacji mobilnych w Google Search Console. #wiemyjak

Funkcję pobierania jako Google dla aplikacji mobilnych, która wspierała ich indeksowanie i pozycjonowanie, dodano w maju 2015 roku. Rok później narzędzie Google App Indexing dedykowane dla aplikacji mobilnych w GSC zastąpiono narzędziem Firebase App Indexing, które również zawiera funkcję testowania aplikacji. W związku z tym „aby uniknąć duplikacji” – jak podaje Google w oficjalnym komunikacie, narzędzie pobierania jako Google zostanie wyłączone.

W swoim poście Google zachęca do korzystania z Firebase App Indexing, o którym więcej możecie przeczytać na: https://firebase.google.com/docs/app-indexing/

Google’s Mobile First Index nie zostanie wprowadzony w tym roku

Właściciele stron, którzy jeszcze nie wprowadzili niezbędnych zmian pod kątem indeksu mobilnego mogą odetchnąć. Wszystko wskazuje na to, że nie dostanie on wprowadzony przed 2018 rokiem.

Takie wiadomości przekazał Gary Illyes na konferencji Next10X podczas swojego wystąpienia. Swoje słowa potwierdził również na Twitterze.

Przypomnijmy, że Mobile First Index to nowy algorytm Google, który będzie oceniał strony i ustalał ich ranking na podstawie ich mobilnej zawartości. W przypadku stron, które dbają o pozycjonowanie stron ma to kluczowe znaczenie, bowiem muszą zadbać o to, aby nie tylko strona desktopowa ale również ta przystosowana do urządzeń mobilnych była poprawna i zgodna z wytycznymi wyszukiwarki.

Jak jednak wynika z wypowiedzi Gary’ego mamy jeszcze trochę czasu. Nie warto jednak czekać, bo już nie raz mieliśmy okazję się przekonać, że Gigant lubi zaskakiwać;)